En digital utmaning, Emma Karlsson SLA.

Fredagen den 27 januari hade vi Emma Karlsson, marknadschef på Skaraborgs Läns Allehanda (SLA), som gäst. Emma berättade med inlevelse hur SLA de senaste åren tagit sig an den digitala utmaning man stått inför. Emma påpekade klokt nog att den digitala utmaningen rör i princip alla branscher. Utmaningar ger också möjligheter och de som bäst tar vara på dem blir framtidens vinnare.
Emma Karlsson
Många intressanta frågor kom upp från deltagarna. Digitaliseringen i samhället är en viktig fråga att diskutera. En del påstår att det kommer finnas ytterst få taxiförare i storstäderna om 10 år, redan idag kan man köpa en standardbil som ”kör” själv på landsvägen.

Enligt Emma kommer papperstidningen finnas kvar länge än. Men självklart kommer den att successivt minska. De flesta deltagarna på dagens workshop hade papperstidning. Men det är en tydlig generationsfråga. Ungdomarna läser sina nyheter digitalt. SLA har förstås en egen app för den som vill läsa lokala nyheter var man än är i världen eller helt enkelt inte vill ha papperstidningen.
En annan viktig sak är förstås bristen på källkritik när vi översköljs av information när vi är ute på internet. Förhoppningsvis så är fortfarande våra morgontidningar mer ”sanningsenliga” till skillnad mot många av våra kvällstabloider utan att nämna några namn.
Vi tackade Emma för en riktigt intressant förmiddag. Återigen tråkigt att det är så få medlemmar som kommer på våra frukostmöten med marknadsnätverket.