Workshop Content Marketing 2015

Den 27 november hade Arbetsgivarringen besök av Maria Biederbeck och Maria Thordardottir från InExchange. Workshopen tog upp nyttan med Content Marketing som digital marknadsföringsmetod. Syftet är att man på ett trovärdigt sätt ska bygga upp sitt företag som experten som målgruppen ska vända sig till.

Marie B tog upp ett målande exempel på Content Marketing när hon för några år sedan kände  mögellukt i en garderob. Hon börjad googla efter sidor som tog upp ämnet mögel. Hon fann en hemsida vars företag beskrev mögelproblem på ett trovärdigt sätt. På denna hemsida lärde sig Maria  allt mer om mögelproblem. Hon bestämde sig för att beställa en produkt som skulle hjälpa. Av en ”tillfällighet” hade företaget som beskrivit problemet produkter för ändamålet och naturligtvis köpte Maria från dem.

Vi fick många tips hur man genom artiklar och budskap kan nå sin målgrupp via ett trovärdigt content/innehåll. Att på sikt bygga upp ett förtroende är förstås viktigt. Att man är problemlösaren, experten som kan sin sak. Det är alltså ingen ”quick fix”.

Hur får man då tag på bra innehåll till det man vill nå ut med. Ett tips var att be medarbetare, säljare och andra som ofta är ute och träffar företagets kunder. Be dom lyssna till vilka problem kunderna  har och ge sedan svaren på problemet på ett trovärdigt sätt. Då kommer kunderna att vända sig till er när dom behöver hjälp.
IMG_1633 IMG_1638
Maria Biederbeck får oss att lyssna.               Leif från iP1 och Carina från Asko trivdes.

Maria Thordurdottir
Maria Thordardottir